Historie pokeru #3: Online Poker
Ostatní typy on-line gambling stránek byly spuštěny značnou dobu před první pokerovou hernou. Sázkové kanceláře vznikaly v polovině 90. let. 90. léta byly taktéž svědkem spuštění online kasin. Např. Microgaming, hlavní dodavatel kasinového softwaru, vyvinul své první online kasino v roce 1994.
První online pokerová herna byla založena až v roce 1998. Planet Poker, což byla do té doby poměrně malá herna, si užívala statusu jediné online pokerové společnosti po velmi krátkou dobu. Zatímco byl od té doby Planet Poker převzat již několika hernami, původní rake struktura – 5 % up to $3 maximum rake – se odráží v ostatních hernách dodnes. Přestože se tedy tento průmysl razantně vyvíjel od roku 1998, rake struktura zůstala poměrně stejná.
Další pokerové herny postupně vstupovaly na trh. Paradise Poker byl založen v roce 1999 a brzy se stal jedničkou. Během tohoto počátečního období se také objevil neslavný případ herny Poker Spot. Poker Spot byla online herna založená Dutchem Boydem, úspěšným pokerovým hráčem.
Poker Spot byl spuštěn v květnu roku 2000. V září toho roku by se stal první online pokerovou hernou, která nabízí i turnaje. Nicméně Poker Spot měl brzy potíže. Podle Dutche Boyda herna nebyla schopna získat vklady hráčů od zpracovatele plateb kartami. V podstatě všechny peníze, které hráči kartami vložili a hráli s nimi, nebyly v systému a herna pak nemohla vyplácet výhry. Poker Spot se velmi brzy dostal do úpadku.
Případ podobný společnosti Poker Spot se zatím neopakoval u žádných pokerových heren. Je to z velké části zásluhou vzniku internetových peněženek. Zejména Neteller a Moneybookers se stali dominantními poskytovateli služeb pro převod prostředků v online pokerovém průmyslu.
Dvě nejvýraznější online pokerové společnosti vstoupily na trh až v roce 2001. Poker Stars se stala populárním cílem pro své turnaje a Party Poker vtrhla na trh se svými dobře načasovanými kampaněmi.
Poker si stále získával více fanoušků a trh rostl. Paradise byla stále dominantní společností na trhu, a to do roku 2003, kdy Party Poker spustil svou TV promo kampaň. Reklamní kampaň během World Poker Tour a spuštění Party Poker Million byly velmi úspěšnými marketingovými kroky. Rychle katapultovaly síť na vrchol.
A zatímco Party Poker utrácel miliony za marketing, $40 buy-in jednoho muže zviditelnil celé odvětví na pomyslné mapě průmyslu. Chris Moneymaker, Cinderella a jeho příběh výhry World Series of Poker byl druh reklamy, o které online poker průmysl mohl dříve jen snít...
Moneymaker se kvalifikovat do WSOP hlavního turnaje přes satelit s malým buy-in na PokerStars. Na WSOP pak překonal 839 účastníků, nejvyšší počet hráčů historie WSOP v té době. Postavil se proti některým z nejznámějších profesionálních hráčů pokeru na světě. Jeho první místo mu vyneslo $2,5 milionů, což není špatný výsledek, vezmeme-li v úvahu, že to byl jeho první živý turnaj.
Online poker pak „explodoval“ na trhu v roce 2004. Stoupající popularita pokeru a „Moneymakerův efekt“ vyústili v ještě větší zájem o hru u virtuálních stolů. Díky tomu se příjmy na trhu téměř ztrojnásobily a vstoupily další společnosti, např. Full Tilt Poker a Noble Poker.
Související články: