Jak se stát cash game profíkem XXXVIII. díl - Kombinatorika v pokeru

Autor: Jan Hedbávný tisk článku doporučit článek
Jak se stát cash game profíkem XXXVIII. díl - Kombinatorika v pokeru

Ve spolupráci s výukovým webem PokerArena vám přinášíme obsáhlý více než 55-dílný naučný seriál "Jak se stát cash game profíkem". Série článků je, jak už název napovídá, zaměřena na pokerový formát cash game a to od naprostých začátků. I proto cílí primárně na hráče, kteří s pokerem začínají.

Ve dnešním díle cash game série se podíváme na téma skládání rangí. Nejde ani tak o to, že složíme přesně range soupeře. Bylo by to jednak moc dlouhé, druhak i celkem zbytečné, protože každý soupeř má range jinou a je třeba se vždy k rangi každého soupeře dohrabat dle informací, které známe a které jsme ze soupeře vydolovali.

Půjde nám spíše o to, dopracovat se k počtu různých kombinací, když už něčí range známe.

 


Sérii článků "Jak se stát CG profíkem" vám přinášíme ve spolupráci s PokerArena.cz

 

Kombinatorika

Zní to docela odporně, někdo jí na škole nenáviděl a budeme se zabývat několika málo vzorečky. Naštěstí jsou všechny vzorečky velice jednoduché a dá se k nim dopídit i selským rozumem během chvilky. Druhá varianta je si výsledky prostě pamatovat, což je také možnost. Ideální stav je potom znát jak vzorečky, tak výsledky.

Ze zkušenosti, nebo i selským rozumem, nám pravděpodobně došlo, že ne každá kombinace se v pokeru objevuje stejně často. Například máme mnohem častěji na ruce A-K než A-A. Je to dané tím, kolik způsoby lze danou kombinaci sestavit. V praxi máme 3 různé typy kombinací, které lze sestavit. Do každého typu potom spadají všechny handy, které jsou stejného typu, a jejich počet kombinací je poté stejný, není tedy třeba si pamatovat každou handu zvlášť, ale stačí nám handu správně zařadit do určité kategorie, a tu je třeba umět správně spočítat.

 

Kategorie hand

Jde o pár na ruce. Do této kategorie spadají všechny párové kombinace, tedy jde o range 22-AA. Dvojky na ruce tedy máme dlouhodobě úplně stejně často jako esa. Tuto kombinaci lze vytvořit šesti způsoby. Vzoreček je (4*3)/2. Budeme počítat například s esy. Nejdříve máme 4 esa, ke každému esu můžeme přiřadit 3 esa (která zbyla v balíčku), a výsledek vydělíme dvěma, protože je jedno, jestli máme AS AH nebo AH AS - jde o úplně stejnou handu.

Druhá kategorie jsou karty v barvě. Nelze mít na ruce pár v barvě, takže jde vždy o nespárovanou kombinaci. A každou takovouto handu můžeme vytvořit čtyřmi způsoby. Například A-K v barvě je možné mít pouze ve čtyřech barvách. Vzoreček asi není nutný, toto se pamatuje jednoduše.

Poslední kategorií jsou nespárované karty mimo barvu, takže třeba AD KS. Tuto kombinaci je možné vytvořit celkem dvanácti způsoby. Vzoreček je poté 4*3. Máme celkem čtyři esa a ke každému lze přiřadit jen 3 krále. Výsledek nedělíme dvěma, protože například AS KD je jiná kombinace, než AD KS. U páru na ruce výměna barev kombinaci nemění, zde ano. V balíčku jsou sice 4 králové, ale jeden král by vytvořil kombinaci v barvě, což teď nechceme. Pokud by nás zajímaly všechny kombinace A-K, tedy v barvě i mimo barvu, tak je to kombinací 16, tedy 4*4. Vychází to i na kombinace mimo barvu plus kombinace v barvě.

A to je vlastně co se kategorií hand týče vše. Když potřebujeme spočítat počet kombinací nějaké handy, stačí jí jen zařadit do správné kategorie a vzpomenout si na počet kombinací v každé kategorii. Bohužel tímto kombinatorika ještě úplně nekončí, protože se musíme zabývat další věci, a tou jsou takzvané blokery.


Co je to bloker

Bloker je karta, která snižuje možný počet kombinací v soupeřově rangi díky tomu, že víme, že jí soupeř nemůže mít. Takovou kartu obvykle držíme my na ruce, případně se mohla například při živé hře náhodně otočit a my tak víme, že jde o kartu mrtvou.

Dejme tomu, že máme na ruce například AH 5D. Pětka toho moc neblokuje, ale eso může být důležité. Snižuje totiž počet kombinací v soupeřově rangi, která je hodně silná. Díky tomu, že máme eso, tak je mnohem menší šance, že ho má soupeř.

Když se například podíváme na počet kombinací páru, tak vidíme, že je možné pár sestavit až šesti způsoby - pokud jsou k dispozici všechny karty. Díky tomu, že máme eso, tak se významně snižuje šance, že má soupeř esa na ruce. Již jsou jen 3 esa v balíčku, kterými lze esa sestavit. Vzoreček se nám najednou mění na (3*2)/2 = 3 kombinace. Díky tomu, že máme eso na ruce, tak se snižuje šance, že má soupeř esa, na polovinu. Šance, že soupeř esa má, tu stále rozhodně je, jen je o poznání menší. Co potom ostatní kombinace?

A-K v barvě snižujeme na 3 kombinace (jednu celou barvu esem zabíjíme) a A-K mimo barvu snižujeme na 9 a vzoreček je 3*3 (3 esa zbývají a ke každému znovu přiřadíme 3 krále).

Blokery využíváme i během hry, například AH může blokovat soupeřovy možné nuts flushdraw, takže víme, že bude mít spíše kombinace jiné.


Závěrem

Když se snažíme přijít na to, jak moc je soupeřova range složená ze silných hand, neměli bychom nutně počítat pouze handy, ale hlavně možné kombinace se započítanými blokery.

Vždy víme, že tam asi ta esa budou, ale díky blokerům můžeme snížit jejich počet a díky tomu mohou najednou převažovat spíše bluffy, což je pro nás rozhodně dobré.

Vzorečky nejsou komplikované a rozhodně doporučuji si je zapamatovat, nebo si je umět odvodit.

 

Související články: