Jak se učit SNG II – Jak stanovit preflop sílu našich karet
Tento článek pro Vás připravila redakce výukového pokerového portálu Poker-Arena.cz | online poker zdarma. Profil autora a jeho další články: Lukáš "Alkaatch" Horák
V minulých dílech série "Jak se učit SnG" jsme se snažili co nejvíce využít klasickou ICM kalkulačku. Viděli jsme přitom, že i takto jednoduchý nástroj nás může hodně naučit o SnG strategii. Snažili jsme se přitom analyzovat hlavně situace na bublině a s pomocí výsledků z kalkulátoru jsme formulovali základní strategie. V příštím dílu této série se podíváme na poněkud složitější nástroj - na kalkulátor Nashových rovnováh, který najdete na www.holdemresources.net . Ještě než si vysvětlíme, k čemu nám tento kalkulátor slouží, podíváme se na to, jak stanovit preflop sílu různých rukou. Otázka seřazení rukou podle síly totiž není zdaleka tak triviální jak by se mohlo zdát. Některé range z kalkulátoru vypadají na první pohled podivně, kalkulátor vám například často doporučí pushovat A2s ale foldovat 99. Proč je eso se špatným kickerem v naší push rangi, ale poměrně silný pár v ní není?
Preflop síla našich karet
Programy jako SnGWizard nebo PokerStove často uvádějí range ve formě topX%. To znamená, že si představíte všechny startovní kombinace seřazené od nejsilnější po nejslabší a například doporučení push 10% znamená, že máte pushnout 10% nejsilnějších kombinací a zbytek zahodit. SnGWizard ukazuje jako 10% range: 55+, ATo+, A8s+.
PokerStove ukazuje jako 10% range : 88+, AJo+, A9s+, KQo, KTs+, QTs+.
Proč se tyto range od sebe liší? Důvod je ten, že neexistuje univerzální způsob, jak stanovit která ruka je silnější a která slabší. S výjimkou AA, které jsou vždy nejsilnější preflop kombinací, totiž síla naší handy závisí na tom, proti jaké rangi stojíme. Dokonce ani tak silná kombinace jako je KK nemusí vždy být druhá nejsilnější. Představte si, že soupeřova range je tvořená jen a jen AA. Pokud držíte KK, máte proti rangi tvořené jen esy 18% šanci na výhru. Ale se suited connectorem jako například 78s máte necelých 22,5%, tedy téměř o 4,5% více. Tato situace se může zdát vykonstruovaná, přece jenom málokdy stojíme proti soupeři, který by hrál jen AA. Ale uvidíme, že i proti reálnějším rangím bude podobný efekt fungovat.
Podle čeho se tedy stanovují range v programech jako je PokerStove, SnGWizard a další? Vzhledem k tomu, že tyto programy stanoví topX% range i bez toho, abyste jim museli zadávat soupeřovu range, musejí mít nějaký jiný způsob jak ohodnotit sílu ruky. SnGWizard používá Sklansky - Chubukovova čísla. Když tedy chcete od SnGWizardu například top 27% range, dostanete nejlepších 27% hand seřazených od největšího SC čísla po nejmenší. To má samozřejmě své nevýhody. Sklanskyho čísla jsou spočítaná hlavně pro pushování a hodně vysoko na seznamu jsou například esa se špatným kickerem. Pokud vám někdo krade blind a vy chcete jeho all-in dorovnávat, tak radši než slabé eso, které čeká v nejlepším případě coinfip, budete dorovnávat třeba s KJ. Přitom KJo má menší Sklanskyho číslo než například A4o, A2s nebo 33. Představte si situaci na bublině, kdy vám soupeř krade blind s any two a vy přemýšlíte, jestli ho callnout s uvedenými kombinacemi. Podle SC čísel je síla těchto hand 33 > A2s > A4o > KJo. Jak často tyto kombinace porazí anytwo range? Výsledky ukazuje následující tabulka.
Hand vs random hand | |
33 |
53,7% |
A2s |
57,4% |
A4o |
56,7% |
KJo |
60,5% |
Vidíme, že proti anytwo rangi bychom měli do naší call range zařadit KJo dříve, než všechny ostatní kombinace. Nejsilnější kombinace podle Sklanskyho čísel - 33 - je v této situaci nejslabší.
Musím dodat, že SnGWizard tento problém částečně řeší. Když počítá vaší call range, nepoužívá Sklanskyho čísla, ale poctivě porovnává všechny možné karetní kombinace se soupeřovou rangí a do vaší call range dá jen ty, které mají dostatečnou ICM equity. Pokud ale nastavujete calling range některému ze soupeřů, máte možnost nastavit ji jen podle Sklanskyho čísel. To má za důsledek například to, že soupeřova range bude vždy obsahovat A2s nebo 33 dříve než KJo a to zase zpětně ovlivní jakou pushing range vám Wizard doporučí. Soupeřova range je pak více tvořená slabými esy a malými páry, než kartami typu KJo a tím pádem do vaší pushing range Wizard doporučí například střední a nižší páry, které proti slabým esům hrají velice dobře (55 vs A4o), ale soupeřova range může ve skutečnosti obsahovat místo těchto slabých Ax karty jako KTs, QJo atd. proti kterým už tyto malé páry nemají zdaleka takovou výhodu.
PokerStove používá jiné kritérium. U každé ruky spočítá jaká je její pravděpodobnost na výhru proti anytwo rangi a podle toho všechny ruce seřadí a topX% range potom vybírá v tomto pořadí. Takto získané range jsou velice vhodné v SnG, protože se často dostanete do situace, kdy proti vám soupeř pushuje velice širokou range, často dokonce přímo anytwo range, a přesně proti takovým rangím je PokerStove range spočítaná. Na druhou stranu ale samozřejmě platí to, že čím víc tight range se pushují nebo callují, tím menší smysl má poslouchat range z PokerStove.
V úvodu jsme si ukázali situaci, ve které byla kombinace 78s silnější než KK. Podívejme se ještě na další podobné, tentokrát už reálnější situace. Jak jsem již zmínil, Nash kalkulátor velice často na bublině doporučuje pushovat karty jako A2s, ale zahazovat páry typu 88 nebo 99. Je to způsobené tím, že na rozdíl od SnGWizardu nebo PokerStovu opravdu celou naši range vypočítá s ohledem na range soupeře a nepotřebuje tedy žádné pomocné kritérium pro stanovení síly karetní kombinace.
Na bublinách je typické, že hráči mohou callovat all-in jen pokud jsou velice výraznými favority. Často není možné dorovnat ani s tak silnou kombinací, jako je AK. Typická calling range na bublině je například TT+. Teď si představte, že se chystáte jít all-in, například proti několika hráčům na bublině, a přitom víte, že jejich range bude právě TT+. Chcete jít all-in radši s A2s nebo s 99? Evidentně je silnější kombinace A2s. Pokud soupeři složí, je nám jedno jestli jsme blindy ukradli se slabým esem nebo s pocket párem. Ale pokud nás některý ze soupeřů callne, budeme s 99 vždy chytat dva outy proti většímu páru. A2s má proti všemu kromě AA hned tři outy a navíc ještě občas sestaví postupku nebo flush. AA jsou jediná kombinace, proti které je A2s slabší než 99, ale protože držíme jedno eso, nepotkáme AA tak často.
Hand vs TT+ range | |
A2s |
30% |
99 |
18,7% |
I když soupeřovu range rozšíříme o AK, proti kterému je A2s dominováno a 99 je favorit, bude pořád A2s lepší kombinace.
Hand vs AK,TT+ | |
A2s |
29,95% |
99 |
31,2% |
Na první pohled se zdá, že 99 je o něco málo lepší kombinace. Nesmíme ale zapomenout na efekt blokeru. Když držíme 99, obsahuje soupeřova range 6 kombinací každého páru a 16 kombinací AK, celkem tedy 46 kombinací. A2s soupeřovi blokuje jedno eso a jeho range tak obsahuje jen 3 kombinace AA, 6 kombinací ostatních párů a jen 12 kombinací AK, celkem tedy 39 kombinací. Tím že držíme jedno eso, tedy blokujeme 15% soupeřovi range a častěji tak ukradneme blindy. To jistě stojí za to, že v případě callu máme o 0,7% menší šanci na výhru.
Z podobných důvodů jsou často upřednostňovány suited karty i na úkor kickeru. Pokud má soupeř nějakou tight range, jako je například už zmiňovaná range TT+,AK, je nám celkem jedno, jestli máme kicker 9 nebo kicker 2. Nižší kicker může dokonce pomoci esu při sestavování postupek. Proto radši než mít v rangi 16 kombinací A9 (suited i offsuit) dáme do range 16 kombinací suited es, jako třeba A5s,A4s,A3s,A2s (každé po 4 kombinacích). Kicker od T nahoru už začíná mít význam, ATo je přibližně stejně silná ruka na push, jako A2s. U vyšších kickerů většinou platí, že suited kombinace je přibližně stejně silná jako kombinace s o jedna lepším kickerem. Tedy AJs je přibližně stejně silné jako AQo, QTs je přibližně stejně silné jako QJo a podobně. Samozřejmě, že čím širší je soupeřova range, tím větší důležitost nabírá kicker. Při callování širokých rangí je každopádně mnohem lepší A9o než A2s, které je příliš často v coinflipu nebo pozadu proti lepšímu esu, či pocket páru. Opět tedy vidíme, že nemůžeme mít startovní kombinace předem seřazené podle síly, ale musíme je vybírat podle konkrétní situace a hlavně soupeřovi range. Dá se říci, že na pushování vybíráme silné handy jako vysoké páry a esa s vysokým kickerem a k nim přidáváme handy jako AXs nebo K9s, které jsou vlastně semibluff. Na callování pak vyhledáváme hlavně vysoké karty, jako ATo nebo KQo, abychom měli co největší šanci, že budeme soupeře dominovat, coinflipovat se středním párem nebo budeme v situaci dvě overkarty proti dvěma nižším kartám.
Tento článek pro Vás připravila redakce výukového pokerového portálu Poker-Arena.cz | online poker zdarma. Než se pustíte do hry, přečtěte si nejdříve pravidla pokeru a také výherní kombinace v Texas holdem.
